OD TULIPANA DO ČUVARKUĆE

OD TULIPANA DO ČUVARKUĆE

Kad god se ekonomija nađe u krizi, a to na ovim prostorima nije retko, setimo se domaće proizvodnje. Odnosno, pokreću se kampanje i akcije koje imaju za cilj da se zaštiti domaća proizvodnja i pospeši prodaja domaćih proizvoda, što god se pod tim pojmom podrazumevalo. Jer, nije dovoljno samo proizvesti domaći proizvod, cilj je da se on proda.

Kad god se ekonomija nađe u krizi, a to na ovim prostorima nije retko, setimo se domaće proizvodnje. Odnosno, pokreću se kampanje i akcije koje imaju za cilj da se zaštiti domaća proizvodnja i pospeši prodaja domaćih proizvoda, što god se pod tim pojmom podrazumevalo. Jer, nije dovoljno samo proizvesti domaći proizvod, cilj je da se on proda.

Jedna od poslednjih ideja čiji je cilj stimulisanje domaće proizvodnje odnosno kupovine domaćih proizvoda stigla je pre nekoliko nedelje iz Privredne komore Srbije.

 

Čuvarkuća

Sa idejom promovisanja proizvoda stvorenih u Srbiji promovisan je žig “čuvarkuća”. Šta je “čuvarkuća”?

Privredna komora kaže da žig “čuvarkuća“ može osvojiti proizvod koji ima natprosečan kvalitet i stvoren je u Srbiji, od domaćih resursa, zatim proizvodi ili proizvodne linije koji pripadaju oblastima prerađivačke industrije, utvrđenim šifrarnikom. Natprosečan kvalitet znači da proizvod svojim ukupnim svojstvima osigurava viši nivo merljivog kvaliteta, ima bolju funkcionalnost, višu upotrebnu vrednost, tržišnu prepoznatljivost i savremeni dizajn, kao i međunarodno priznate standarde i sertifikate. Jedan od uslova je i da je na tržištu najmanje godinu dana pre upućivanja zahteva za dodelu žiga.

 

Birajmo domaće

Ideja da od svega ponuđenog, biramo domaće, nije od juče. Jedna takva kampanja vođena je pre nekoliko godina.

Objašnjavano je tada da kada damo 100 dinara za domaći proizvod, i do 95 dinara ostaje u zemlji i ide na troškove proizvodnje, plate radnika, investicije i izdvajanja za prosvetu, zdravstvo, penzije, bezbednost, a samo 5 dinara odlazi putem profita u džepove vlasnika firme, ma koje vere ili nacije taj vlasnik bio.

Osnovni cilj projekta bio je podizanje svesti građana o važnosti kupovine domaće robe, jer kupovinom domaće robe pomaže se svoja privreda i svoja država.

 

Bilo je i kupujmo domaće

Pre više ode jedne decenije pod sloganom “Kupujmo domaće – obnovimo Srbiju” promovisana je kampanja “Najbolje iz Srbije”.

Nije to bio jedini pokušaj ali kao i mnogi pre njega trajao koliko i mandat jedne vlade ili jednog ministra.

Ali ideja kupujmo domaće, sačuvajmo radna mesta, ulažimo u sopstvenu zemlju ideja je stara više od jednog veka.

 

Tulipan

Na slične kampanje nedavno nas je podsetila zrenjaninska istoričarka Nada Boroš.

Ona piše kako je pre više od jednog veka, tačnije 17. juna 1906, u našem gradu osnovano društvo „Tulipan“. Njegov zadatak je bio da štiti lepezu svih domaćih proizvoda.

Osnivačka skupština društva održana je 17. juna 1906. godine, a zvanični naziv je bio „Tulipanova bašta“. U okviru društva formirane su dve sekcije, muška i ženska. Svaka od njih je u okviru svog domena ispunjavala date zadatke.

Vrlo brzo po osnovanju, društvo je formiralo je i omladinsku sekciju. Žene su se, u svom radu, najviše brinule za očuvanje tekstilne i krznarske industrije a omladina je trebalo da propagira kupovinu školskog pribora od lokalnih proizvođača.

Od tulipana do čuvarkuće prošlo je više od sto godina. Za tih sto godina uslovi poslovanja dramatično su se promenila a krize su dolazile i odlazile.

I u ovoj poslednjoj, izazvanoj virusom, setili smo se domaćih proizvoda. Ne samo mi. Dobro zvuče i dobro psihološki deluju takve kapmanje ali osim što je pitanje može li se u uslovima potpune globalizacije govoriti o domaćem proizvodu ostaje, činjenica je da su takve kampanje, bar kod nas, vrlo kratkog daha.

 

Foto: Pixabay

Prijava na bilten

Prijatelji unije

Preduzetničke priče

ODUVEK SAM ZNALA DA ŽELIM DA BUDEM SVOJA NA SVOME

ODUVEK SAM ZNALA DA ŽELIM DA BUDEM SVOJA NA SVOME

Gordana Božić agenciju za promet nekretnina uspešno vodi 10 godina. Recept za trajanje je: znati šta hoćeš, voleti to što radiš, biti uporan, stalno napredovati i nikad ne izneveriti poverenje.
Detaljnije Pogledaj sve

Poslovni prostor

Duis porttitor molestie nunc

Duis porttitor molestie nunc

Suspendisse facilisis lacus eu metus ultricies laoreet. Quisque blandit auctor rhoncus. Ut sodales ut urna eget suscipit. Aliquam vitae lorem ultricies, tincidunt quam et, mattis lacus. Nulla et ex tempus, bibendum dui sit amet, accumsan nibh. Ut ac turpis eros. Nulla sed libero tristique, aliquam augue eget, iaculis leo. Nulla in lorem mi.
Detaljnije Pogledaj sve