POVRATAK ROBNIH MARKI NA VELIKA VRATA
Podatak o tome koliki je procenat robnih marki u ukupnoj prodaji u Srbiji zvanično ne postoji, ali se procenjuje da Srbija ne zaostaje za ostatkom sveta.
Foto: Pixabay
Podatak o tome koliki je procenat robnih marki u ukupnoj prodaji u Srbiji zvanično ne postoji, ali se procenjuje da Srbija ne zaostaje za ostatkom sveta.
Prema podacima Međunarodnog udruženja proizvođača privatnih marki, u evropskim trgovinskim lancima, privatne robne marke čine 37 odsto prodaje. Po udelu robnih marki u prodaji rekorder je Švajcarska, u kojoj robne marke zauzimaju čak 51,6 odsto.
Povratak robnih marki na velika vrata posledica je, tvrde stručnjaci, krize koja je počela koronom a nastavila se inflacijom i zahvatila je skoro sve svetske ekonomije.
Inflacija, naime, negde gricka a negde dobro ujeda kupovnu moć stanovništva, koje se, po pravilu, okreće proizvodima koji su jeftiniji a nisu nekvalitetni. Samo nisu brend.
Prognoze kažu i da će svaki potrošač na zemaljskoj kugli biti manje ili više izložen uticaju inflacije i u tom kontekstu važnost cene onoga što se kupuje dobija sve više na značaju.
Šta su još primetili istraživači?
U kupovinu se ide sa spiskom. Za neko vreme i za većinu potrošača, impulsivno kupovanje je stvar prošlosti.
Šta je razlog vraćanja robnih marki na tržišnu pozornicu?
Potrošači iako za svoj novac, zbog inflacije, mogu da kupe manje nego što su to mogli pre nekoliko meseci, ne žele, ili bar većina njih, da kupuju nekvalitetnu robu. Žele samo dobar odnos kvaliteta i cene a robna marka im to omogućava.
Uostalom, već smo tome svedočili i u krizi 2008. godine.
Prema istraživanjima, svaki peti potrošač pažljivo prati cene i poredi ih.
Prema istim podacima, top kategorije robnih marki su hrana i papirnati proizvodi.
Tržište robnih marki u Srbiji i dalje spada u tržište sa velikim potencijalom.
U prevodu, nedovoljno razvijeno.
Iako postoji Asocijacija proizvođača robnih marki pa čak i internet platforma, poslednji sadržaj na ovaj je sajt unet pre tri godine.
Prema podacima koji su tada bili validni, tek 19 odsto potrošača u Srbiji starijih od 15 godina odlučuje se za kupovinu proizvoda sa robnom markom. Situacija se sigurno promenila za ove tri godine ali nije ni blizu kao u evropskim zemljama ili Švajcarskoj.
Private label ili privatna robna marka su proizvodi pod imenom brenda trgovinskog lanca koji je po pravilu jeftiniji od proizvoda drugih proizvođača iz iste robne grupe u cilju dostupnosti širem sloju stanovništva.
Proizvodi pod privatnom robnom markom nastali su u Zapadnoj Evropi krajem prošlog veka kao potreba uštede kućnog budžeta prosečnog kupca (potrošača) i kao potreba velikih trgovinskih lanaca da kontrolišu svoju prodaju i profit.