PRE DVE DECENIJE NESTALO JE ZRENJANINSKO “BRODARSTVO”
Mlađi Zrenjaninci teško da se sećaju da je u gradu postojalo preduzeće koje se bavilo rečnim prevozom tereta i u svom vlasništvu imalo brodove.
Mlađi Zrenjaninci teško da se sećaju da je u gradu postojalo preduzeće koje se bavilo rečnim prevozom tereta i u svom vlasništvu imalo brodove.
U davno prošla vremena, brodovi u Begeju nisu bili atrakcija nego deo svakodnevnice.
Preduzeće koje se bavilo rečnim prevozom zvalo se “Brodarstvo” a nalazilo se u Dalmatinskoj ulici. Zgrada u kojoj se nalazilo ovo preduzeće i danas postoji, naravno, u mnogo lošijem stanju nego što je bila pre nekoliko decenija.
O danima koji su prošli, može se čitati samo na internet forumima čija je tematika rečno brodarstvo.
I samo tamo može se pronaći podatak da je zrenjaninsko “Brodarstvo” u svojim zlatnim danima raspolagalo sa šest samohodnih brodova, tegljačem „Visočica“ i pretovarnim postrojenjem “Zrenjaninka”.
Privatizacija u tišini
Zrenjaninsko “Brodarstvo” privatizovano je tako što je 70 odsto kapitala na javnoj aukciji 2005. godine kupio biznismen Nikola Đivanović. Ostatak, 30 odsto akcija, pripalo je radnicima, Njih je u vreme privatizacije bilo 110, prema podacima Agencije za privatizaciju.
Za 70 odsto kapitala, Đivanović, poznat u javnosti po privatizaciji beogradskh bioskopa, trebalo je da u šest godišnjih rata plati 1,4 miliona evra.
Dve godine nakon kupovine preduzeća, Đivanović je ugovorom preneo “Brodarstvo” kompaniji „Dunav grupa agregati“, u vlasništvu Dušana Borovice.
“Dunav grupa agregati” su kasnije, zbog finansijskih problema, završili u stečaju a brodovi iz flote, među kojima i ovi zrenjaninski, prodavani su, pojedinačno, na aukcijama.
Oni koji su preživeli, danas su u vlasništvu različitih kompanija za rečni prevoz tereta. Koji su preživeli, jer je, na primer, brod “Titel” pre nekoliko godina potonuo.
I dok se o nekim neuspešnim privatizacijama pisalo godinama, a o nekim se priča i danas, nestanak zrenjaninskog “Brodarstva” dogodio se u tišini.
Brodovi su se rasuli po drugim preduzećima baš kao i posada.
Ni Begej više nije omiljena reka brodarima.
Zato je prava atrakcija kad se na obali priveže brod, makar i zbog kvara.
Kao što se to dogodilo pre nekoliko dana. Samohodni teretni brod “Šurjan”, takođe iz flote nekadašnjeg “Brodarstva”, na kratko se zaustavio kod mosta. Tek da nas sve podseti na neke davno prošle dane i možda srećnija vremena.