PRIVATNE ROBNE MARKE POLAKO UZIMAJU PRIMAT
Srbija i dalje po udelu privatnih robnih marki u ukupnoj trgovini zaostaje i za susedima i za najrazvijenijim zemljama Evrope, ali tendencija rasta beleži se iz godine u godinu.
Srbija i dalje po udelu privatnih robnih marki u ukupnoj trgovini zaostaje i za susedima i za najrazvijenijim zemljama Evrope, ali tendencija rasta beleži se iz godine u godinu.
Koristimo reč a da baš nismo sigurni šta znači.
Jedna od tih reči jeste privatna robna marka.
Šta ona, u stvari, znači.
Privatna robna marka su proizvodi pod imenom brenda trgovinskog lanca koji su po pravilu jeftiniji od proizvoda drugih proizvođača iz iste robne grupe.
Proizvodi pod privatnom robnom markom nastali su u Zapadnoj Evropi krajem 20. veka.
S jedne strane, ideja je da se uštedi kućni budžet prosečnog kupca. S druge strane, privatna robna marka je i mogućnost da veliki trgovinski lanci kontrolišu svoju prodaju i profit.
Poslednja istraživanja pokazuju da udeo ovih proizvoda u ukupnoj trgovini u najrazvijenijim zemljama Zapadne Evrope čini skoro trećinu. U Austriji, 45 odsto, dakle skoro polovinu.
Kakva je situacija kod nas?
Sudeći po podacima, Srbija zaostaje za zemljama Zapadne Evrope ali udeo privatnih robnih marki i u Srbiji raste konstantno.
Iako je osnovni cilj da se uštedi, potrošači su privatnu robnu marku prihvatili, ne samo zbog toga što je u pitanju niža cena nego i zato što za nižu cenu dobiju sasvim adekvatan kvalitet.
Šta sve ima robnu marku?
Verovatno da više nema proizvoda koji nije dobio zamenu pod imenom private robne marke.
Ne treba da čudi što potrošači najviše vole privatne robne marke kod prehrambenih proizvoda: pre svih, kao privatnu robnu marku najviše kupuju mlečne i mesne proizvode, vodu, sokove, kućnu hemiju…
Kako nastaje privatna robna marka?
Proizvod koji se prodaje kao privatna robna marka jeftiniji je i do 30 odsto od brenda.
Takav proizvod može da bude jeftiniji zato što mali a u poslednje vreme i veliki proizvođači rade za trgovačke lance i za njih proizvode, ali pod imenom trgovačke robne marke. Troškovi proizvodnje su bitno niži zato što o troškovima, kao što su transport, plasman, reklama, brinu trogvci.
Šta kaže statistika?
Trgovinski lanci vrlo su zaintresovani za praćenje prodaje privatnih robnih marki. Podaci do kojih dolaze u svojim istraživanjima, pokazuju da je najteži korak, prva kupovina. Potrošači su u startu sumnjičavi prema privatnoj robnoj marki. No, kada prvi put kupe određeni proizvod, nastavljaju da ga kupuju.Razlog jeste dobar odnos cene i kvaliteta.
PL vodi
Na razvijenim tržištima, tako bar kažu podaci, prodaja privatnih robnih marki raste brže nego prodaja brendova.
U ukupnoj prodaji u Srbiji proizvodi privatne robne marke učestvuju sa 3,6 odsto.
I pored tendencije rasta, Srbija sa ukupnim brojem privatnih robnih marki na tržištu zaostaje za susedima. Više robnih marki, i to nekoliko puta, ima u Bugarskoj, Hrvatskoj, o Mađarskoj da ne govorimo.
Cena&Kvalitet
Nema razloga za sumnjičavost kod kupovine proizvoda koji se prodaje pod imenom privatne robne marke.
Prvo, trgovinski lanac neće rizikovati svoju teško stečenu reputaciju, u uslovima ogromne konkurencije, izborom lošeg proizvođača ili snižavanjem kvaliteta, odnosno odstupanjem od postignutog standarda.
Drugo, prema propisima koji važe, na svakom artiklu mora stajati naziv proizvođača.
Privtna robna marka dobra je za potrošače, trgovce ali i za proizvođače.
Prema dostupnim podacima najveći procenat robe koja se prodaje pod imenom privatne robne marke proizveden je u Srbiji. Privatna robna marka šansa je i za manje a kvalitetne proizvođače ali naravno i za velike kompanije.