RAČUNARE KORISTE OBRAZOVANIJI, BOGATIJI I NASTANJENI U GRADU
Centralna tema ovogodišnje sajamske manifestacije ZrBizNet bila je digitalizacija i digitalna transformacija.
Centralna tema ovogodišnje sajamske manifestacije ZrBizNet bila je digitalizacija i digitalna transformacija.
To je tema kojom se bavio i Republički zavod za statistiku u svom godišnjem izveštaju o upotrebi infromacionih tehnologija u 2018, odnosno prvim mesecima 2019. godine. Istraživana je upotreba informacionih tehnologija u domaćinstvima i u preduzećima.
Domaćinstva
Rezultati pokazuju da, što se tiče opremljenosti domaćinstava tehničkim uređajima, situacija u odnosu na prethodne godine izgleda malo bolje.
Najviše domaćinstava ima televizor, 97,9 odsto a slede mobilni telefoni. Čak 93,7 odsto domaćinstava poseduje bar jedan mobilni telefon.
Lap top ima 49 odsto domaćinstava, što je u odnosu na 2018. porast za 1,4 odsto a u odnosu na 2017. čak 5,3 odsto.
Najveći broj domaćinstava koje ima računar zabeležen je u Beogradu, sledi Vojvodina a najmanje ih je u domaćinstvima u južnoj i istočnoj Srbiji.
Podaci pokazuju da u gradu ima skoro 20 odsto više računara nego u ostalim tipovima naselja. Jaz se između, ako može tako da se kaže grada i sela, iz godine u godinu povećava. I još nešto: najviše računara ima u domaćinstvima koja imaju mesečne prihode veće od 600 evra. I u ovoj kategoriji jaz između onih sa vise od 600 I onih sa manje od 300 evra mesečnih prihoda, se povećava iz godine u godinu.
Internet u kući ima 80,1 odsto domaćinstava i procenat raste svake godine. Najviše opet u Beogradu: u odnosu na 2018. broja domaćinstava koja ima Internet porastao je za 7,2 odsto.
Zabrinjava podatak da čak 21,7 odsto ispitanika nikada nije koristilo računar a 19,4 Internet.
Internet se najviše koristi za komunikaciju, pa čitanje, društvene mreže… Ipak, 34,2 odsto ispitanika koristilo je Internet za kupovinu, najviše odeće, nameštaja, bukiranja smeštaja. No, 43 odsto ispitanika nikada nije trgovalo na Internetu.
Tu zaostajemo za svetom.
Preduzeća
Sva preduzeća koriste računare.
Ipak, tek petina, 20,9 odsto, zapošljava IKT stručnjaka. IKT stručnjake imaju uglavnom velika preduzeća, a samo 13,4 malih preduzeća ima i IKT stručnjaka u svojim redovima.
I Internet imaju gotovo sva preduzeća – 99,8 odsto.
Svoju prezentaciju na Internetu, odnosno svoj veb sajt ima 83,16 preduzeća, uglavnom velikih. Najviše preduzeća koja imaju svoje veb sajtove su iz Vojvodine, najmanje iz istočne i južne Srbije.
Manje od polovine ispitanih preduzeća, 42,3 odsto naručivalo je, to jest kupovalo, preko Interneta, što je u odnosu na prethodne godine neznatno povećanje.
Još manji procenat, 27,5 odsto preko Interneta je prodavalo.
Društvene mreže u poslovanju koristi 47,4 odsto preduzeća a prostor na klaudu rezervisalo je 21,9 odsto preduzeća.
Foto: Pixabay