RASTE BROJ GIG RADNIKA, PORASLA I ZARADA

RASTE BROJ GIG RADNIKA, PORASLA I ZARADA

Najnovijim merenjem Gigmetra obuhvaćena je populacija od 11.596 radnika, što je rast od 14,5 odsto. S obzirom da je rast u prethodnom merenju bio sličan (15,9 odsto, populacija gig radnika se u prethodnih godinu dana uvećala za 1/3, objavljeno je na sajtu Centra za istraživanje javnih politika.

 Foto: Pixabay

Gigmetar je prvi instrument koji opisuje digitalnu geografiju Srbije i zemalja u regionu u odnosu na rod, zarade i profesije kojima se najčešće bave digitalni radnici. Nastao je u decembru 2019. godine kao rezultat napora Centra za istraživanje javnih politika (CENTAR) da osvetli fenomen rada na onlajn platformama U Srbiji i Istočnoj i Jugoistočnoj Evropi.

Nedavno su objavljeni poslednji rezultati merenja.

Najnovijim merenjem Gigmetra obuhvaćena je populacija od 11.596 radnika, što je rast od 14,5 odsto. S obzirom da je rast u prethodnom merenju bio sličan (15,9 odsto, populacija gig radnika se u prethodnih godinu dana uvećala za 1/3, objavljeno je na sajtu Centra za istraživanje javnih politika.

Evo najznačajnijih rezultata.

Nastavljen je veliki rast broja gig radnika na dominantnoj platformi (14,5 odsto) u odnosu na prethodno merenje. Najnovije merenje donosi trend „deurbanizacije“, odnosno rast je dominantno poticao iz manjih sredina.

Najveći rast populacije je zabeležen u regionu Šumadije i Zapadne Srbije, gde se broj gig radnika povećao za skoro trećinu.

Po rastu se izdvaja oblast pisanja i prevođenja (preko 24 odsto ) dok je najslabiji, ali značajan rast zabeležen u oblasti marketinga i prodaje (7,5 odsto).

U najnovijem merenju se povećao broj muškaraca u odnosu na broj žena u svim profesijama a ova promena najvidljivija je u oblasti pisanja i prevođenja (muškarci – žene 16:1).

Značajno je porasla medijalna zarada i ona sada iznosi 18 američkih dolara.

Jaz u zaradama je na istorijskom minimumu – žene zarađuju u proseku 86,5 odsto prosečne zarade muškaraca po satu.

Među faktorima koji su doprineli značajnom rastu i atraktivnosti gig rada u prethodnom periodu su: dinamičan razvoj tehnologija što povećava dostupnost ove vrste rada globalno, disruptivne promene u poslovnim modelima kompanija koje ih primoravaju da zbog razvojnih potreba, konkurentskih pritisaka i tehnološke transformacije kontinuirano tragaju za talentima i ljudskim resursima van sopstvenih organizacija, i demografske promene i preferencije novih generacija

Interesantno je da su radnici koji su prvi put dobili posao češće radili u oblastima prodaje i marketinga i administrativnih usluga i unosa podataka, što je identično i prethodnom merenju. Osim njih, aktivniji su bili i radnici u oblasti pisanja i prevođenja. Ovo može reflektovati kako činjenicu da je u ovim oblastima bila veća ponuda posla, pa samim tim i lakše dolaženje do istih, ali i tendenciju da u navedenim profesijama postoji izraženija sklonost gig radnika da profesionalni i karijerni razvoj baziraju na ovoj formi rada. S druge strane, kao i u prethodnom merenju, u oblasti razvoja softvera i multimedije i kreativnih usluga novi radnici su u proseku manje radili, stoji u izveštaju objavljenom na sajtu Centra za istraživanje javnih politika.

Kada se pogleda kretanje gig populacije u gradovima u kojima je ona najbrojnija, osim administrativnih centara, u sedam dodatnih gradova se pojavljuje značajnija koncentracija. Naime, gradovi koji u najnovijem merenju imaju značajniju populaciju gig radnika, iznad jedan odsto su: Kraljevo, Kruševac, Čačak, Leskovac, Subotica, Pančevo i Zrenjanin, kao i u prethodnom merenju. Međutim, zahvaljujući uzastopnom velikom rastu koji je ostvario u prethodnih godinu dana, Novi Pazar se, praktično, približio ovom klubu, kao i Sombor, gde je brojnost gig radnika na nivou od gotovo jedan odsto.

Opširnije o ovom istraživanju: Anđelković, B., Jakobi, T., Ivanović, V., Kalinić, Z. & Radonjić, Lj. (2022). Gigmetar Srbija, Oktobar 2022, Centar za istraživanje javnih politika

Prijava na bilten

Prijatelji unije

Preduzetničke priče

ODUVEK SAM ZNALA DA ŽELIM DA BUDEM SVOJA NA SVOME

ODUVEK SAM ZNALA DA ŽELIM DA BUDEM SVOJA NA SVOME

Gordana Božić agenciju za promet nekretnina uspešno vodi 10 godina. Recept za trajanje je: znati šta hoćeš, voleti to što radiš, biti uporan, stalno napredovati i nikad ne izneveriti poverenje.
Detaljnije Pogledaj sve

Poslovni prostor

Duis porttitor molestie nunc

Duis porttitor molestie nunc

Suspendisse facilisis lacus eu metus ultricies laoreet. Quisque blandit auctor rhoncus. Ut sodales ut urna eget suscipit. Aliquam vitae lorem ultricies, tincidunt quam et, mattis lacus. Nulla et ex tempus, bibendum dui sit amet, accumsan nibh. Ut ac turpis eros. Nulla sed libero tristique, aliquam augue eget, iaculis leo. Nulla in lorem mi.
Detaljnije Pogledaj sve