Finansijski saveti
Biznis plan
Biznis plan je određivanjanje ciljeva u poslovanju, ili u novim uslovima poslovanja, najčešće zbog neke nove investicije. Izrada biznis plana je uslovljena potrebama njegovog korisnika. Biznis plan ima jedno značenje za banke i druge finansijske institucije koje ih ocenjuju i koriste pri donošenju odluka o odobravanju kredita, drugo značenje za konsultantske kuće koje ih sastavljaju, i treće za klijente koji koriste ove planove. Oni služe za upravljanje poslovanjem ili pri konkursima za dobijanje kredita.
Šta je biznis plan?
Biznis plan je određivanjanje ciljeva u poslovanju, ili u novim uslovima poslovanja, najčešće zbog neke nove investicije. Izrada biznis plana je uslovljena potrebama njegovog korisnika. Biznis plan ima jedno značenje za banke i druge finansijske institucije koje ih ocenjuju i koriste pri donošenju odluka o odobravanju kredita, drugo značenje za konsultantske kuće koje ih sastavljaju, i treće za klijente koji koriste ove planove. Oni služe za upravljanje poslovanjem ili pri konkursima za dobijanje kredita.
Kada se sastavlja biznis plan?
Biznis plan treba da se sastavlja:
- kada je jasno definisana poslovna ideja,
- kada su precizno definisani resursi (pre svega, koliko kapitala-novca postoji i koliko kapitala nedostaje),
- kada se konkuriše za finansijska sredstva,
- svake godine kao sopstveni godišnji plan,
- kada se uvodi nov proizvod ili usluga.
Šta sadrži biznis plan?
Biznis plan najčešće sadrži sledeće delove:
- Rezime biznis plana
- Opisni deo firme i investicije: investitoru (istorijat, trenutno stanjesredstava, kupaca, dobavljača, konkurenata, referenc lista, …), investiciji (opis investicije-proizvoda/usluge, marketing plan, novi kupci, novi dobavljači, novi konkurenti, … opis potrebnih resursa i iznos potrebnih finansijskih sredstava, izvori sredstava.
- Finansijski plan(prihoda i rashoda)
- Plan rasta i razvoja(projekcija poslovnih rezultata)
- Ocenu investicije(ekonomska, društvena, …)
- Dodaci i prilozi(APR, ugovori, pisma o nameri, …)
Važni parametri urađenog biznis plana
Neizostavan deo biznis plana je analiza investicije, odnosno izračunati koeficijenti:
- ekonominost (prihodi/rashodi)
- rentabilnost (dobit/prihod)
- Vreme povraćaja investicije
- Interna stopa rentabilnosti
- Prag rentabilnosti (donja tačka),
za koliko moze da opadne promet,
a da preduzeće ne bude u gubitku