Uloguj se / Registruj se
Registruj se

Main Menu

Navigacija

Biznis plan

Šta je biznis plan?

Biznis plan je određivanjanje ciljeva u poslovanju, ili u novim uslovima poslovanja, najčešće zbog neke nove investicije. Izrada biznis plana je uslovljena potrebama njegovog korisnika. Biznis plan ima jedno značenje za banke i druge finansijske institucije koje ih ocenjuju i koriste pri donošenju odluka o odobravanju kredita, drugo značenje za konsultantske kuće koje ih sastavljaju, i treće za klijente koji koriste ove planove. Oni služe za upravljanje poslovanjem ili pri konkursima za dobijanje kredita.

Kada se sastavlja biznis plan?

Biznis plan treba da se sastavlja:

  • kada je jasno definisana poslovna ideja,
  • kada su precizno definisani resursi (pre svega, koliko kapitala-novca postoji i koliko kapitala nedostaje),
  • kada se konkuriše za finansijska sredstva,
  • svake godine kao sopstveni godišnji plan,
  • kada se uvodi nov proizvod ili usluga.

 

Šta sadrži biznis plan?

Biznis plan najčešće sadrži sledeće delove:

  • Rezime biznis plana
  • Opisni deo firme i investicije: investitoru (istorijat, trenutno stanjesredstava, kupaca, dobavljača, konkurenata, referenc lista, ...), investiciji (opis investicije-proizvoda/usluge, marketing plan, novi kupci, novi dobavljači, novi konkurenti, ... opis potrebnih resursa i iznos potrebnih finansijskih sredstava, izvori sredstava.
  • Finansijski plan(prihoda i rashoda)
  • Plan rasta i razvoja(projekcija poslovnih rezultata)
  • Ocenu investicije(ekonomska, društvena, ...)
  • Dodaci i prilozi(APR, ugovori, pisma o nameri, ...)

 

Važni parametri urađenog biznis plana

Neizostavan deo biznis plana je analiza investicije, odnosno izračunati koeficijenti:

  • ekonominost (prihodi/rashodi)
  • rentabilnost (dobit/prihod)
  • Vreme povraćaja investicije
  • Interna stopa rentabilnosti
  • Prag rentabilnosti (donja tačka),
    za koliko moze da opadne promet,
    a da preduzeće ne bude u gubitku