BIZNIS VESTI – Đaci informaciono nepismeni
Foto: Pixabay
Oko jedne trećine učenika u Srbiji (33 odsto) nalazi se ispod prvog nivoa računarske i informacione pismenosti. Preciznije, trećina naših đaka digitalno je nepismena, to jest ne dobacuje do prvog od četiri nivoa skale kojom se mere đačka postignuća na Međunarodnom ispitivanju računarske i informacione pismenosti ICILS 2023 (International Computer and Information Literacy Study – ICILS), piše portal Ekapija.
Ovo istraživanje je kod nas, kao velika novina u sistemu, prvi put realizovano prošle godine, a rezultati su objavljeni ovih dana. U ovoj studiji ukupno je učestvovalo 132.889 učenika osmog razreda (uglavnom četrnaestogodišnjaci), više od 60.000 nastavnika iz 5.299 škola i 35 obrazovnih sistema zemalja učesnica. U Srbiji istraživanje je sprovedeno u 154 škole, a uzorak ispitanika činilo je 3.125 osmaka i 2.224 nastavnika.
– U našoj zemlji se oko jedne trećine učenika (33 odsto) nalazi ispod prvog nivoa računarske i informacione pismenosti, druga trećina (34 odsto) nalazi se na prvom nivou, dok je ostatak učenika raspoređen tako da se oko 27 odsto nalazi na drugom i pet odsto na trećem nivou. Čak 67 odsto učenika u Srbiji postiže postignuće koje je niže od drugog nivoa računarske i informacione pismenosti, što predstavlja demarkacionu liniju koja opisuje nizak nivo samostalnosti u izvršavanju osnovnih zadataka i nizak nivo kritičkog pogleda na korišćenje informacija iz različitih izvora – zaključak je stručnjaka Zavoda za vrednovanje kvaliteta obrazovanja i vaspitanja (ZVKOV), koji su kod nas realizovali istraživanje ICILS 2023.
Za učenike koji nisu dostigli drugi nivo računarske i informacione pismenosti, a to je kod nas pomenutih 67 odsto, naši stručnjaci ukazuju da ti đaci nemaju zadovoljavajuće digitalne kompetencije potrebne za efikasno, efektivno i sigurno korišćenje digitalnih tehnologija u školi i van nje. Drugi nivo računarske i informacione pismenosti, kako su objasnili, smatra se minimalnim standardom za efikasno korišćenje digitalnih alata u obrazovanju i za omogućavanje pojedincima da donose informisane odluke u digitalnoj eri.
U Republici Srbiji prosečno postignuće na skali računarske i informacione pismenosti iznosi 443 poena, dok je prosečan rezultat ICILS studije 476 poena, piše portal Ekapija.