Ćilimarstvo i secesija
Fotografija: Narodni muzej Zrenjanin
Ćilimi, tepisi i drugi tkački proizvodi, po kojima je grad na Begeju, kako god se zvao, bio poznat u celom svetu, danas mogu da se vide u zrenjaninskom muzeju, o još nekim kućama i privatnim kolekcijama.
Od proizvodnje, u kojoj je nekada radilo blizu dve hiljade radnika, nije ostalo ništa.
Ćilimarstvo i secesija bili su tema predavanja kustosa Dejana Vorgića u Narodnom muzeju u Zrenjanina i prilika da se o dugoj i bogatoj tradiciji progovori još jednom.
O tradiciji koja je Veliki Bečkerek, na primer, odvela na Svetsku izložbu u Parizu.
Tkalo se po kućama mnogo pre nego što je to postala ozbiljna proizvodnja.
Dokumenti su zabeležili da je do procvata velikobečkerečkog ćilimarstva, koje je preraslo u ozbiljnu industrijsku proizvodnju, došlo krajem XIX veka.
U grad je stigao Antal Štajtman, slikar, pedagog, dizajner. Vidi potencijal u narodnoj radinosti i kućnim ćilimarama i 1884. godine osniva tkačku školu koja će za samo deset godina prerasti u Prvu torontalsku fabriku tepiha i štofova za nameštaj.
U Elemiru, istovremeno, radi tkačka škola vođena rukom Šarlote Kovalski.
Njih dvoje, uz pomoć vodećih mađarskih dizajnera i umetnika tog vremena, stvaraju prva dela u maniru secesije, koje će torontalski ćilim proslaviti.
Jer ćilimi iz Velkog Bečkereka odlaze na vodeće umetničke smotre širom Evrope, kao što su Svetska izložba u Parizu (1900), Međunarodna izložba primenjene umetnosti u Torinu (1902), Izložba domaće radinosti u Glazgovu (1902) i Međunarodna umetnička izložba u Veneciji (1905), piše kustos Dejan Vorgić.
Nisu jedini. U gradu radi i kompanija Vilmoša Grinbauma, angažujući domaću radinost kao i druga bečkerečka fabrika tepiha Udova Jakova Gutmana i sinovi.
U prvoj fabrici je napravljen i prvi persijski tepih a neki izvori tvrde da su tepisi stigli čak i do Mađarske železnice.
Tada nastao, torontalski tepih je i danas poznat svima iz sveta tepiha i tkanja.
Iz te fabrike, koju je u jednom trenutku u vlasništvu imao najpoznatiji industrijalac Lazar Dunđerski, nikla je velika kompanija, Fabrika tepiha “Proleter”.
U fabrici je, u njenim zlatnim godinama, radilo i 1 700 radnika.
Tranzicioni period fabrike tepiha obeležili su stečajevi i loša privatizacija.
Iz stečaja ju je kupio Rus Vladimir Antonov, vlasnik firme Belan, promenio ime i obećao obnavljanje proizvodnje.
Od proizvodnje, naravno, nije bilo ništa a pogoni na površini od 54 hiljade kvadrata izdaju se u zakup.
Torontalski ćilimi i tepisi preselili su se u istoriju.