TEST SAMOSTALNOSTI U PRIMENI OD MARTA NAREDNE GODINE
Testa samostalnosti trebalo bi da spreči zloupotrebe u delu preteranog angažovanja preduzetnika, paušalaca, umesto radnog angažovanja zaposlenih od strane poslodavaca, i to iz poreskih razloga.
Zakon o porezu na dohodak građana ušao je u skupštinsku proceduru. Na Nacrt ovog zakona bilo je mnogo primedbi. Neke od njih su usvojene a primena nekih delova odložena za mart naredne godine.
Od početka 2020. na snagu bi trebalo da stupe delovi zakona koji se tiču poreskih olakšica.
Odložena je primena Testa samostalnosti. Na taj deo zakona najviše primedbi imala je IT zajednica ili, tačnije, delovi te velike poslovne zajednice, koja prema podacima ostvaruje i najveći rast.
Otkud Test samostalnosti
Testa samostalnosti, prema mišljenju predlagača, Ministarstva finansija, trebalo bi da spreči zloupotrebe u delu preteranog angažovanja preduzetnika, paušalaca, umesto radnog angažovanja zaposlenih od strane poslodavaca, i to iz poreskih razloga.
Test samostalnosti treba da utvrdi da li preduzetnik ostvaruje prihode od samostalne delatnosti ili je zapravo zaposlen u kompaniji koja ga angažuje kao podizvođača i na taj način ostvaruje prihod kao fizičko lice.
Prema mišljenju predlagača zakona, potrebni su jasni kriterijumi koji bi takvo angažovanje identifikovali.
Zato je uvedena kategorija nazvana Test samostalnosti.
Promenjeni kriterijumi, primena odložena
Prema prvobitnoj verziji, koja je posle javne rasprave izmenjena, Test samostalnosti imao je devet kriterijuma.
Izmenama, četiri su izbačena a ostali delimično promenjeni.
Najviše primedbi odnosilo se, ne toliko na sadržaj kriterijuma, koliko na njihovu primenu u praksi.
Mišljenja većine u IT zajednici bila su da nedovoljno jasni kriterijumi ostavljaju veliki prostor za tumačenje poreskim inspektorima na terenu. Sve to, prema mišljenju prilično glasne IT zajednice, na tržištu bi stvorilo nejednake uslove za poslovanje.
Delovi zakona, oni koji se tiču Testa samostalnosti, promenjeni su. Primena tog dela zakona odložena je za mart sledeće godine.
Objašnjenje predlagača jeste da je rok primene pomeren kako bi se onima na koje se zakon odnosi, ostavilo više vremena da se zakonu prilagode.
U delu IT zajednice koja je bila nezadovoljna predlogom zakona, odložena primena tumači se kao mogućnost da se dodatno popravi zakonsko, odnosno poresko uređenje velike oblasti.
Mart je i daleko i blizu. Ostaje da se vidi kako će nekoliko meseci koji su i pred jednima i pred drugima biti iskorišćeni.
Foto: Pixabay