U ZRENJANINU REGIONALNA DEPONIJA ZA GRAD I TRI OPŠTINE

Regionalni prostorni plan Vojvodine za period od 2021. do 2035. godine na javnom uvidu je do 19. aprila, a kada je reč o upravljanju otpadom, kao prioriteti u tom dokumentu su navedeni izrada i revizija Regionalnih i lokalnih planova upravljanja otpadom, završetak izgradnje regionalnih deponija u Zrenjaninu, Somboru, Vršcu i Novom Sadu.
Foto: Pexels
Regionalni prostorni plan Vojvodine za period od 2021. do 2035. godine na javnom uvidu je do 19. aprila, a kada je reč o upravljanju otpadom, kao prioriteti u tom dokumentu su navedeni izrada i revizija Regionalnih i lokalnih planova upravljanja otpadom, završetak izgradnje regionalnih deponija u Zrenjaninu, Somboru, Vršcu i Novom Sadu.
To podrazumeva i uspostavljanje integrisanog sistema upravljanja komunalnim otpadom i izgradnju reciklažnih ostrva sa kontejnerima za odvojeno sakupljanje ambalažnog, biorazgradivog i ostalog otpada u regionima Pančevo, Sremska Mitrovica, Novi Sad i Zrenjanin.
Udruživanje opština neophodno je za uspostavljanje održivog sistema zajedničkog upravljanja otpadom, te je u Vojvodini već formirano devet regiona.
Upravljanje otpadom jedan je od njavćeih komunalnih problema Zrenjanina. Deponija na kojoj se poslednjih decenija odlaže neselektovan otpad kategorizovana je kao smetlište a razvrstavanje i prerada otpada nisu u kratkoročnom planu.
I u korvonom dokumentu, prostornom planu, navedeno je da Zrenjanin i Vršac kasne sa izradom strategije i deponije.
Šta sledi?
Plan upravljanja otpadom, odnosno reviziju prvobitnog, sačinio je Tehnički fakultet u Novom Sadu.
U reviziji regionalnog Plana upravljanja otpadom za grad Zrenjanin i opštine Sečanj, Titel i Kovačica, najvažniji zaključci su:
1. definisan je budući Region za upravljanje otpadom sa centrom u Zrenjaninu i pripadajućim opštinama Sečanj, Titel i Kovačica, koji broji 193.368 stanovnika.
2. definisani su svi subjekti i podela odgovornosti u oblasti upravljanja otpadom na lokalnom i nacionalnom nivou.
3. izvršena je analiza Nacionalnog i EU zakonodavstva u oblasti upravljanja otpadom.
4. izvršen je uvid u stanje i rad komunalnih preduzeća po opštinama, uz ocenu da je oprema za sakupljanje i mehanizacija na nezadovoljavajućem nivou.
5. s obzirom da Zrenjanin predstavlja najveći ekonomski, administrativni centar i da ima najveći broj stanovnika u posmatranom Regionu, samim tim i generiše najveće količine otpada, Planom je predviđeno da lokacija buduće regionalne deponije bude u Zrenjaninu.
6. u Planu su razmatrane tri potencijalne lokacije za izgradnju buduće sanitarne deponije u skladu sa „Studijom prostornog razmeštaja regionalnih deponija i transfer stanica na teritoriji AP Vojvodine“ (Zavod za urbanizam Vojvodine, 2005) i Uredbom o odlaganju otpada na deponije („Službeni glasnik RS“ broj 92/2010). FTN kao izrađivač Plana predlaže da se izgradnja buduće regionalne sanitarne deponije, koja će zadovoljiti najviše sanitarno tehničke standarde locira u blizini već postojeće gradske deponije, ali se ostavlja i prostor za eventualnu izradu posebne Studije vrednovanja za izbor mikrolokacije za izgradnju regionalne deponije čvrstog komunalnog otpada. Planom je predviđeno da opštine Sečanj, Titel i Kovačica s obzirom na relativno malu udaljenost od grada Zrenjanina i veoma male količine produkovanog otpada na godišnjem nivou, ne poseduju transfer stanice, odnosno da sav otpad koji prethodno ne izdvoje na svojoj teritoriji, direktno transportuju na regionalnu deponiju. Predviđeno je da skupljanje otpada i transport do regionalne deponije, ostaje u nadležnosti opština, odnosno opštinskih komunalnih preduzeća, uz formiranje posebnog preduzeća JKP „Regionalna deponija Zrenjanin“ za upravljanje regionalnom sanitarnom deponijom i pratećim elementima. Definisani su predlozi organizacione strukture upravljanja JKP „Regionalna deponija Zrenjanin“, sa ili bez uspostavljanja javno-privatnog partnerstva
Date su preporuke za sanaciju divljih deponija i gradskih smetlišta.
Skupština grada Zrenjanina pokrenula je inicijativu za izradu i sprovođenje projekta javno-privatnog partnerstva za realizaciju projekta zatvaranja i potpune sanacije – remedijacije postojeće gradske deponije – smetlišta u Zrenjaninu. Predmet projekta je realizacija zatvaranja i potpune sanacije – remedijacije postojeće gradske deponije – smetlišta u Zrenjaninu, u skladu sa odredbama Zakona o javno-privatnom partnerstvu i koncesijama (”Službeni glasnik RS”, br. 88/11, 15/16 i 104/16) i Zakona o upravljanju otpadom (”Službeni glasnik RS”, br.36/09, 88/10, 14/16 i 95/18 – dr.zakon). nicijativa se pokreće radi izbora najoptimalnijeg načina finansiranja zatvaranja i potpune sanacije – remedijacije postojeće gradske deponije – smetlišta u Zrenjaninu, a u cilju smanjenja troškova javnog partnera i podeli rizika i odgovornosti za vreme trajanja javno-privatnog partnerstva.
Gradonačelnik grada Zrenjanina dobio je ovlašćenje da obrazuje i imenuje Stručni tim koji će sačiniti predlog projekta, predlog koncesionog akta, izraditi konkursnu dokumentaciju i preduzeti sve ostale radnje koje prethode postupku izbora privatnog partnera, u skladu sa odredbama Zakona o javno-privatnom partnerstvu i koncesijama i drugih propisa kojim se bliže uređuje ova komunalna delatnost.