Finansijski saveti

Priprema za izvoz proizvoda i usluga

Priprema za izvoz proizvoda i usluga

Često svaki preduzetnik pomisli kako je rešenje njegovih problema u nivou obima poslovanja IZVOZ. Da to obezbeđuje mogućnost mnogo većeg obima poslovanja jer se radi o velikom tržišu, za razliku od tržišta Srbije, koje je ipak malo i ograničeno. Kao što je velika šansa IZVOZ, naročito na tržištu EU, tako je na velikom tržištu i veća konkurencija sa kojom se treba izboriti.

Često svaki preduzetnik pomisli kako je rešenje njegovih problema u nivou obima poslovanja IZVOZ. Da to obezbeđuje mogućnost mnogo većeg obima poslovanja jer se radi o velikom tržišu, za razliku od tržišta Srbije, koje je ipak malo i ograničeno. Kao što je velika šansa IZVOZ, naročito na tržištu EU, tako je na velikom tržištu i veća konkurencija sa kojom se treba izboriti.

Najznačajniji partner Srbije u izvozu je EU.

 

EU JE DOBAR IZBOR U TRAŽENJU PRIVREDNOG PARTNERA ZBOG: tradicije poslovnih odnosa, blizine tržišta, Zakoni i standardi u Srbiji se približavaju onima iz EU, tržište EU je raznovrsno i sa mnogo niša koje omogućava izvoz MSP, carinske povlastice koje Srbija ima u trgovini sa EU

Informacije o mogućnostima izvoza se mogu pronaći na sledećim linkovima:

 

Pri izboru novih tržišta treba sagledati: geografsku udaljenost novog tržišta, da li su obezbeđene dovoljne količine proizvoda ujednačenog dobrog kvaliteta u kontinuitetu, postoje li resursi u preduzeću (znanje, novac, vreme) – interni ili eksterni, potrebno je dobro poznavanje (engleskog) jezika, najbolje jezika zemlje u koju bi preduzeće da izvozi, obezbeđenost promotivnog materijala na stranom jeziku (jeziku zemlje u koju bi se izvozilo, da li su potrebne vize za odlazak u zemlju u koju bi se izvozilo, inicijalna provera tržišta, …

Važno je da se prednosti i mane ulaska na EU tržište posmatra iz perspektive svake pojedinačne firme.

Neki elementi ZA i PROTIV
ZA- relativna blizina tržišta, jedinstvenost i veličina eu tržišta, visok nivo lične potrošnje, dostupnost raznih informacija o tržištu, trgovinski sporazum, …
PROTIV-kulturološke različitosti, složenost tržišta, velika konkurencija na tržištu, zahtevnost, standardi.

Osnovni pricipi pripreme za izvoz su:

  • Sprovesti proceduru provere spremnosti za izvoz
  • Napravite biznis plan
  • Pažljivo proveriti i izabrati poslovne partnere (due diligence)
  • Postavite realne ciljeve, prihvatiti sopstvena ograničenja koje preduzeće ima
  • Posvetite pažnju detaljima, ne prepuštajte ništa slučaju
  • Koristiti kvalitetnu stručnu pomoć tamo gde je to neophodno (pravni aspekti, finansije, računovodstvo/porezi, carina/špedicija, otvaranje firme i sl.)
  • Unapred proveriti troškove logistike
  • Koristiti usluge profesionalaca za prevođenje dokumentacije na strani jezik
  • Upoznati se sa svojim segmentom tržišta
  • Upoznati se sa konkurencijom
  • Odredite tarifne brojeve prozvoda koji će se izvoziti
  • Upoznati se sa standardima i uvoznom regulativom kao preduslovom za izvoz u EU – neophodno je zadovoljiti standarde kvaliteta i bezbednosti proizvoda

 

Institucije državne podrške izvozu u Srbiji su:

  • Ambasade Srbije
  • Razvojna agencija Srbije (RAS)

 

Profesionalna pomoć za pripremu i organizaciju izvoza mogu biti pre svega, sopstveni tim (pojačati tim shodno potrebama), domaći i/ili EU konsultanti i agencije, Komore, poslovna udruženja.

Načini pronalaženja inokupaca su različi i to se može uraditi preko pretrage ne Internetu, LinkedIn mreže, Facebook mreže, Sajmovi (u EU i van), Konferencije, seminari, kongresi, B2B susreti, Komore, poslovna udruženja, prijateljske firme iz istog sektora (Mreža izvoznika Srbije, klasteri…), Predstavništva EU firmi u Srbiji.

 

SAVET ZA BUDUĆE IZVOZNIKE

  • Adekvatna priprema
  • Dobra komunikacija, profesionalni odnos
  • Što više kontakata!
  • Pažljiv izbor i provera partnera
  • Kontinuitet kvaliteta i količina, poštovanje rokova
  • Budite uporni!

Prijava na bilten

Prijatelji unije

Preduzetničke priče

ODUVEK SAM ZNALA DA ŽELIM DA BUDEM SVOJA NA SVOME

ODUVEK SAM ZNALA DA ŽELIM DA BUDEM SVOJA NA SVOME

Gordana Božić agenciju za promet nekretnina uspešno vodi 10 godina. Recept za trajanje je: znati šta hoćeš, voleti to što radiš, biti uporan, stalno napredovati i nikad ne izneveriti poverenje.
Detaljnije Pogledaj sve

Poslovni prostor

Duis porttitor molestie nunc

Duis porttitor molestie nunc

Suspendisse facilisis lacus eu metus ultricies laoreet. Quisque blandit auctor rhoncus. Ut sodales ut urna eget suscipit. Aliquam vitae lorem ultricies, tincidunt quam et, mattis lacus. Nulla et ex tempus, bibendum dui sit amet, accumsan nibh. Ut ac turpis eros. Nulla sed libero tristique, aliquam augue eget, iaculis leo. Nulla in lorem mi.
Detaljnije Pogledaj sve