Finansijski saveti
Priprema za izvoz proizvoda i usluga
Često svaki preduzetnik pomisli kako je rešenje njegovih problema u nivou obima poslovanja IZVOZ. Da to obezbeđuje mogućnost mnogo većeg obima poslovanja jer se radi o velikom tržišu, za razliku od tržišta Srbije, koje je ipak malo i ograničeno. Kao što je velika šansa IZVOZ, naročito na tržištu EU, tako je na velikom tržištu i veća konkurencija sa kojom se treba izboriti.
Često svaki preduzetnik pomisli kako je rešenje njegovih problema u nivou obima poslovanja IZVOZ. Da to obezbeđuje mogućnost mnogo većeg obima poslovanja jer se radi o velikom tržišu, za razliku od tržišta Srbije, koje je ipak malo i ograničeno. Kao što je velika šansa IZVOZ, naročito na tržištu EU, tako je na velikom tržištu i veća konkurencija sa kojom se treba izboriti.
Najznačajniji partner Srbije u izvozu je EU.
EU JE DOBAR IZBOR U TRAŽENJU PRIVREDNOG PARTNERA ZBOG: tradicije poslovnih odnosa, blizine tržišta, Zakoni i standardi u Srbiji se približavaju onima iz EU, tržište EU je raznovrsno i sa mnogo niša koje omogućava izvoz MSP, carinske povlastice koje Srbija ima u trgovini sa EU
Informacije o mogućnostima izvoza se mogu pronaći na sledećim linkovima:
- Detaljne informacije o Jedinstvenom tržištu EU: http://europa.eu/pol/cust/index_en.htm
- Informacije o slobodnom protoku roba u okviru EU:
http://ec.europa.eu/taxation_customs/customs/procedural_aspects/imports/free_circulation/index_en.htm
Pri izboru novih tržišta treba sagledati: geografsku udaljenost novog tržišta, da li su obezbeđene dovoljne količine proizvoda ujednačenog dobrog kvaliteta u kontinuitetu, postoje li resursi u preduzeću (znanje, novac, vreme) – interni ili eksterni, potrebno je dobro poznavanje (engleskog) jezika, najbolje jezika zemlje u koju bi preduzeće da izvozi, obezbeđenost promotivnog materijala na stranom jeziku (jeziku zemlje u koju bi se izvozilo, da li su potrebne vize za odlazak u zemlju u koju bi se izvozilo, inicijalna provera tržišta, …
Važno je da se prednosti i mane ulaska na EU tržište posmatra iz perspektive svake pojedinačne firme.
Neki elementi ZA i PROTIV
ZA- relativna blizina tržišta, jedinstvenost i veličina eu tržišta, visok nivo lične potrošnje, dostupnost raznih informacija o tržištu, trgovinski sporazum, …
PROTIV-kulturološke različitosti, složenost tržišta, velika konkurencija na tržištu, zahtevnost, standardi.
Osnovni pricipi pripreme za izvoz su:
- Sprovesti proceduru provere spremnosti za izvoz
- Napravite biznis plan
- Pažljivo proveriti i izabrati poslovne partnere (due diligence)
- Postavite realne ciljeve, prihvatiti sopstvena ograničenja koje preduzeće ima
- Posvetite pažnju detaljima, ne prepuštajte ništa slučaju
- Koristiti kvalitetnu stručnu pomoć tamo gde je to neophodno (pravni aspekti, finansije, računovodstvo/porezi, carina/špedicija, otvaranje firme i sl.)
- Unapred proveriti troškove logistike
- Koristiti usluge profesionalaca za prevođenje dokumentacije na strani jezik
- Upoznati se sa svojim segmentom tržišta
- Upoznati se sa konkurencijom
- Odredite tarifne brojeve prozvoda koji će se izvoziti
- Upoznati se sa standardima i uvoznom regulativom kao preduslovom za izvoz u EU – neophodno je zadovoljiti standarde kvaliteta i bezbednosti proizvoda
Institucije državne podrške izvozu u Srbiji su:
- Ambasade Srbije
- Razvojna agencija Srbije (RAS)
Profesionalna pomoć za pripremu i organizaciju izvoza mogu biti pre svega, sopstveni tim (pojačati tim shodno potrebama), domaći i/ili EU konsultanti i agencije, Komore, poslovna udruženja.
Načini pronalaženja inokupaca su različi i to se može uraditi preko pretrage ne Internetu, LinkedIn mreže, Facebook mreže, Sajmovi (u EU i van), Konferencije, seminari, kongresi, B2B susreti, Komore, poslovna udruženja, prijateljske firme iz istog sektora (Mreža izvoznika Srbije, klasteri…), Predstavništva EU firmi u Srbiji.
SAVET ZA BUDUĆE IZVOZNIKE
- Adekvatna priprema
- Dobra komunikacija, profesionalni odnos
- Što više kontakata!
- Pažljiv izbor i provera partnera
- Kontinuitet kvaliteta i količina, poštovanje rokova
- Budite uporni!