RADIO IMA BUDUĆNOST AKO BUDE DRŽAO KORAK SA VREMENOM
Radio Klik Fm u Zrenjaninu emituje program od 2011. godine. Za ovih sedam godina, postao je jedna od omiljenih radio stanica ne samo Zrenjaninaca. Za Virtuelni inkubator svoju preduzetničku priču ispričao je Vladimir Mušicki, glavni urednik radija.
Budućnost radija je i svetla i mračna, a opstanak je u direktnoj vezi sa ekonomskim stanjem u državi i atmosferom u društvu.
Radio Klik Fm u Zrenjaninu emituje program od 2011. godine. Za ovih sedam godina, postao je jedna od omiljenih radio stanica ne samo Zrenjaninaca.
Za Virtuelni inkubator svoju preduzetničku priču ispričao je Vladimir Mušicki, glavni urednik radija.
Ako bih u radnu biografiju uključio i angažman u dečjoj dramskoj grupi Radio Novog Sada, ispostavilo bi se da sam 40 od 47 godina proveo na radiju, prošavši za sve to vreme kompletan put od voditelja programa i tehničara u službi za održavanje predajnika, do prvog čoveka radio stanice, priča Mušicki. Privatna radio stanica je, čini mi se, bila sasvim logičan korak na tom putu, a Zrenjanin se tu lepo “namestio” slobodnom frekvencijom koja se pojavila na javnom konkursu 2011. godine. Radio je moja teritorija, tu se osećam veoma sigurno, i nema te konkurencije koja bi me zabrinula, ako su uslovi poslovanja fer, i ako su isti za sve igrače, ističe Mušicki i dodaje:
Radio je jedini medij koji ne zahteva punu pažnju osobe koja ga konzumira. U branši, kažemo – sekundarni je medij. To ga je svih ovih godina vrlo efikasno čuvalo od frontalnih multimedijalnih napada, i sačuvaće ga i u budućnosti. Ne možete čitati vesti sa interneta ako vozite bicikl, niti gledati kablovsku televiziju dok štampate fakture na poslu, jer vam je za konzumaciju tih medija potrebna puna pažnja. Radio možete slušati i dok vozite, i dok ste na poslu, čak i dok dremuckate popodne, i prednost sekundarnog medija anulira to što je (dolaskom interneta) prestao da bude medij koji najbrže prenosi vesti.
Zanimljivo je da mnogi nove pesme čuju prvo na radiju, bez obzira na konkurenciju kakva je, na primer, Youtbe.
Što se muzike tiče, istraživanja pokazuju da ogromna većina slušalaca nove pesme prvi put čuje na radiju, uprkos činjenici da su nove pesme dostupne na Youtube-u istog trenutka kada ih izvođači snime, nekada čak i pre nego što stignu da se vrate kući iz studija. Da biste oslušnuli samo po par sekundi od svake pesme koju su izvođači okačili na Youtube samo tokom današnjeg dana, potrošićete pola godine za pretraživanje i slušanje. Radio će za vas odabrati najbolje od tih pesama, i predstaviti vam ih dok radite nešto drugo, tako da faktički nećete potrošiti ni minut vremena, naglašava Mušicki.
Na Klik FM-u je zaposleno petoro ljudi, što je iznad srpskog proseka za lokalnu radio stanicu?
Ekipa je stalna, do nje smo došli odavno, i promene su veoma retke (poslednju smo imali prošle godine, privremeno, zbog porodiljskog odsustva). Svi članovi ekipe su odabrani na raspisanim audicijama, i u radnom su odnosu zasnovanom na neodređeno vreme. Pre nego što su stali pred mikrofon, prošli su kroz vrlo detaljan i obiman in-house trening. Prosečna članica naše ekipe (žensko-muški odnos je 4:1) je diplomirana novinarka, pored srpskog govori još jedan ili dva svetska jezika, odlično se snalazi sa računarima i svim novim tehnologijama i elokventna je u svakom smislu. Svako pred mikrofonom ima punu autorsku slobodu u kreiranju programskih sadržaja, ali i punu odgovornost za svaku reč koja ode u etar. Posebno smo ponosni na činjenicu da su kvalitet i atraktivnost sadržaja koje pripremamo za slušaoce u Zrenjaninu, prepoznale i radio stanice iz drugih gradova u Srbiji, Crnoj Gori i Bosni i Hercegovini, pa re-emituju delove našeg programa u svojim gradovima, kaže Mušicki.
Kakva je budućnost radija kao medija?
Sudbina i položaj radija su u tesnoj vezi sa sudbinom i položajem ostatka privrede. Veća zaposlenost i veće plate u privredi donose veću potrošnju koju direktno oseti ceo lanac. Dve dobre plate u porodici znače letovanje svake godine, i osetiće ih i agencija koja je prodala aranžman, i prodavnica koja je prodala kofer, i kozmetički salon koji je prodao anti-celulit tretmane… U širem krugu, osetiće ih i radio stanica preko koje su agencija, prodavnica i salon pokušavali se izbore za svoj deo tržišnog kolača, svako među svojom konkurencijom.
Sa čisto zanatske strane, budućnost radija kao medija je svetla i mračna u isto vreme, sve zavisi od stanice koju pitate. Mračna je ako radio stanica program proizvodi na isti način kao pre 20 godina, vređa inteligenciju slušalaca tako što svaku sledeću pesmu bira loto-izvlačenjem iz bubnja, i krivca za loš položaj traži bilo gde osim u ogledalu. Sa druge strane, radio ne mora da se plaši za opstanak ako se postavi na pravi način. Bilo koji slušalac danas, ako to želi, za samo jedno popodne može da napuni memorijsku karticu veličine nokta sadržajima koji odgovaraju ozbiljnoj radijskoj fonoteci (za koju je pre 20 godina bila neophodna prostorija od 100 kvadrata, sa policama od poda do plafona), da tu karticu ubaci u telefon, i 24 sata dnevno bude muzički urednik za sebe i užu okolinu. Kada je ovakva multimedijalna tehnologija dostupna svakome, radio ostaje u igri samo ako je svaki minut programa pažljivo isplaniran i pripremljen, odnosno samo ako (radio) nudi primetno više nego telefon sa čijeg zvučnika sviraju nasumično odabrani sadržaji sa memorijske kartice, zaključuje Mušicki.